ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ

http://nomothesia.isotita.gr/
Εκτύπωση
Έτος
2009
Νόμος / διάταξη που αφορά
αρθ 3παρ 4 ν. 2163/1993, αρθ 63 ν. 1892/1990
Αντικείμενο/ Βασικοί Ωφελούμενοι
Πολύτεκνες γυναίκες

 

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΤΜΗΜΑ Α΄ 
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 4 Φεβρουαρίου 2008, με την εξής σύνθεση: Γ. Ανεμογιάννης, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Α΄ Τμήματος, Δ. Μπριόλας, Ι. Ζόμπολας, Σύμβουλοι, Β. Ανδρουλάκης, Αικ. Ρωξάνα, Πάρεδροι. Γραμματέας η Μ. Ιωαννίδου. 
Για να δικάσει την από 3 Ιανουαρίου 2007 αίτηση:  της .........-........ ........., κατοίκου Κορωπίου Αττικής (...... ...), η οποία δεν παρέστη, αλλά ο δικηγόρος που υπογράφει την αίτηση, νομιμοποιήθηκε με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο,  κατά του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.), ο οποίος παρέστη με τον Θ.Ράπτη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. 
Με την αίτηση αυτή η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ’ αριθ. 112/29-8-2006 απόφαση της Επιτροπής Εκδικάσεως Ενστάσεων του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων, καθώς και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.  Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως του εισηγητή, Παρέδρου Β. 
Ανδρουλάκη.  Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον αντιπρόσωπο του καθ’ ου Οργανισμού, ο οποίος ζήτησε την απόρριψη της υπό κρίση αιτήσεως. Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και 
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα 
Σκέφθηκε κατά το Νόμο 
1. Επειδή, με την υπό κρίση αίτηση, για την άσκηση της οποίας έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (1225173, 1546881/9-1-2007 ειδικά έντυπα γραμμάτια παραβόλου), ζητείται η ακύρωση της 112/29-8-2006 αποφάσεως της Επιτροπής Εκδικάσεως Ενστάσεων του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων, με την οποία απορρίφθηκε η από 10-6-2006 ένσταση της αιτούσας κατά της 200983/28-4-2006 αποφάσεως της Προϊσταμένης του Κλάδου Οικογενειακών επιδομάτων του Ο.Γ.Α. Με την τελευταία αυτή απόφαση είχε απορριφθεί αίτηση της αιτούσας να της χορηγηθεί το προβλεπόμενο από την παρ. 3 του άρθρου 63 του ν. 1892/1990 επίδομα πολύτεκνης μητέρας. 
2.  Επειδή, στο άρθρο 63 του ν. 1892/1990 (Α’ 101) ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα εξής: «1. ... 3. Στη μητέρα που θεωρείται πολύτεκνη κατά το ν. 1910/1944, όπως τροποποιήθηκε, καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα ίσο προς ενάμισι ημερομίσθιο ανειδίκευτου εργάτη, όπως κάθε φορά ισχύει, πολλαπλασιαζόμενο επί τον αριθμό των άγαμων μέχρι ηλικίας 25 ετών παιδιών της, το οποίο όμως ουδέποτε δύναται να είναι κατώτερο του τετραπλασίου του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη. Το επίδομα αυτό καταβάλλεται έως ότου παύσει να έχει άγαμα παιδιά ηλικίας μέχρι 25 ετών. 4. ... 5. Τα επιδόματα των προηγούμενων παραγράφων καταβάλλονται στη μητέρα ανεξάρτητα από κάθε άλλο επίδομα, μισθό, σύνταξη, αμοιβή, αποζημίωση κ.λ.π. 6… 7. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μπορεί να αναπροσαρμόζονται τα ποσά που ορίζουν οι διατάξεις των παρ. 1 - 4 αυτού του άρθρου και να καθορίζονται, ειδικότερα, τεχνικά ή λεπτομερειακά θέματα διαδικασίας και εφαρμογής των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων». Κατ` εξουσιοδότηση της παρ. 7 του άρθρου 63 του ν. 1892/1990 εκδόθηκε η κυρωθείσα με την παρ. 9 του άρθρου 9 του ν. 2008/1992 (Α’ 16) Γ1α/440/7-2-1991 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και Υγείας, Προνοίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Β’ 90), με την οποία καθορίσθηκαν οι λεπτομέρειες της διαδικασίας χορηγήσεως των επιδομάτων και της ισόβιας σύνταξης. Ειδικότερα, στο άρθρο 2 της ανωτέρω κοινής υπουργικής αποφάσεως ορίζονται τα ακόλουθα: «1. Δικαιούχοι των επιδομάτων και της ισόβιας σύνταξης που προβλέπονται από το άρθρο 63 του Ν. 1892/90 είναι: α) ... β) Του επιδόματος της παρ. 3 η μητέρα που κατά την έννοια του Ν. 1910/44, όπως τροποποιήθηκε, θεωρείται 
πολύτεκνη εφόσον έχει παιδιά ηλικίας μέχρι 25 ετών». Περαιτέρω, στην παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 2163/1993 (Α’ 125) ορίσθηκε ότι: «Τα τέκνα τα οποία λαμβάνονται υπόψη για τη θεμελίωση του δικαιώματος λήψεως των παροχών των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 63 του ν. 1892/1990, …, απαιτείται να έχουν την ελληνική υπηκοότητα». Ακολούθως, οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 63 του ν. 1892/1990 τροποποιήθηκαν με το άρθρο 39 του ν. 2459/1997 (Α’ 17), στην παρ. 6 του οποίου ορίζεται ότι: «Τα επιδόματα που προβλέπονται από τις διατάξεις των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 63 του ν. 1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α’) και του άρθρου 2 του ν. 2163/1993 (ΦΕΚ 125 Α’), όπως τροποποιούνται διά του παρόντος, παρέχονται και στους κατά τα ανωτέρω αναγνωριζόμενους πολύτεκνους υπηκόους των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται και για τους Έλληνες υπηκόους. Για τη χορήγηση των ως άνω επιδομάτων ισχύουν όσα ορίζονται στην κοινή υπουργική απόφαση Γ1Α/440/1991 (ΦΕΚ 90/Β), που κυρώθηκε με το ν. 2008/1992 (ΦΕΚ 16 Α’), όπου δε σε αυτή γίνεται λόγος για "ελληνική υπηκοότητα" προστίθενται οι λέξεις "...ή υπηκοότητα κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης..."». Τέλος, στην παρ. 1 του άρθρου πρώτου του ν. 1910/1944 «Περί κωδικοποιήσεως και συμπληρώσεως της νομοθεσίας περί προστασίας πολυτέκνων» (Α’ 229), που κυρώθηκε με την 303/1946 πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου (Α’ 182), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 του ν. 860/1979 (Α` 2), ορίζονται τα εξής : «Πολύτεκνοι υπό την έννοιαν του παρόντος νόμου είναι οι γονείς οι έχοντες τέσσερα τουλάχιστον ζώντα τέκνα εκ νομίμου γάμου ή νομιμοποιηθέντα ή νομίμως αναγνωρισθέντα . . .». 
 3.  Επειδή, από την παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 2163/1993 συνάγεται ότι η απονομή του επιδόματος πολύτεκνης μητέρας συναρτάται με την ελληνική ιθαγένεια των τέκνων της. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται μόνο τα τέκνα της πολύτεκνης μητέρας να έχουν την ελληνική ιθαγένεια όχι δε και η μητέρα τους (πρβ. Σ.τ.Ε. 1489, 295/2006). Εξ άλλου, από την παρ. 6 του άρθρου 39 του ν. 2459/1997 συνάγεται μεν ότι το επίδομα πολύτεκνης μητέρας χορηγείται και σε μητέρες των οποίων τα τέκνα έχουν την ιθαγένεια Κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ενώσεως (πρβ. Σ.τ.Ε. 3557/2007), δεν μεταβλήθηκε, όμως, η ρύθμιση σχετικά με την ιθαγένεια της μητέρας. 
4.  Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση από το φάκελο της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα: Η αιτούσα, αλβανικής καταγωγής παντρεμένη με Έλληνα υπήκοο, υπέβαλε στον αρμόδιο ανταποκριτή του Ο.Γ.Α. τις 1797 και 1798/6-12-2005 αιτήσεις με τις οποίες ζήτησε να της καταβληθεί επίδομα πολύτεκνης μητέρας, δεδομένου ότι είχε τέσσερα τέκνα, τα οποία είχαν ελληνική ιθαγένεια (βλ. το από 28-11-2005 πιστοποιητικό οικογενειακής καταστάσεως της Κοινότητας Πεντέλης). Η Προϊσταμένη του Κλάδου Οικογενειακών Επιδομάτων του Ο.Γ.Α., με την 200983/28-4-2006 απόφασή της, απέρριψε το αίτημα, με την αιτιολογία ότι η αιτούσα δεν είχε την ελληνική ιθαγένεια ούτε την ιθαγένεια κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. Κατά της αποφάσεως αυτής η αιτούσα άσκησε την προβλεπόμενη από την κ.υ.α. Για/440/1991 ενδικοφανή προσφυγή, η οποία απορρίφθηκε με την προσβαλλόμενη 112/29-8-2006 απόφαση της Επιτροπής Εκδικάσεως Ενστάσεων του Ο.Γ.Α., με την ίδια ως άνω αιτιολογία. Σύμφωνα, όμως, με όσα έχουν εκτεθεί στην τρίτη σκέψη, η προσβαλλόμενη απόφαση δεν είναι νόμιμη, κατά τον βασίμως προβαλλόμενο λόγο ακυρώσεως, διότι παρά τον νόμο απαίτησε, προκειμένου να χορηγηθεί το επίδομα πολύτεκνης μητέρας, να έχει και η τελευταία (και όχι μόνο τα τέκνα της) την ελληνική ιθαγένεια ή την ιθαγένεια κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. 
5.  Επειδή, εν όψει των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και η προσβαλλόμενη πράξη να ακυρωθεί, παρέλκει δε ως αλυσιτελής η εξέταση του άλλου λόγου ακυρώσεως. 
Διά ταύτα 
Δέχεται την κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως